Powiat Przemyski - strona główna

Powiat Przemyski Plac Dominikański 3, 37-700 Przemyśl /16/ 678 50 54 starostwo@powiat.przemysl.pl
Przejdź do języka migowego

Page

11. Zezwolenie na czasowe zajęcie nieruchomości (w trybie nagłym)

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1145)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
    z 2024 poz. 572)

Wymagane dokumenty:

Pisemny wniosek o udzielenie w drodze decyzji, zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia zajęcia nieruchomości, zawierający:

  • dane Wnioskodawcy (podmiotu), występującego o czasowe zajęcie nieruchomości,
  • oznaczenie nieruchomości: obręb (położenie), numer działki, powierzchnia, numer księgi wieczystej,
  • dane dotyczące właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego oraz osób, którym przysługują inne prawa rzeczowe, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób – władającego nieruchomością zgodnie z wypisem z rejestru gruntów,
  • przyczyny jakie leżą u podstaw wniosku złożonego w tym trybie – dokładna informacja
    o zaistnieniu takiego stanu, który nakazuje natychmiastowe działanie, w celu niedopuszczenia do powstania szkody.

W przypadku, gdy nagła potrzeba zapobieżenia okolicznościom, uniemożliwia złożenie wniosku
o wydanie decyzji na czasowe zajęcie nieruchomości, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości ma obowiązek udostępnienia jej w celu zapobieżenia tym okolicznościom. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej. Takie wejście
w teren musi zostać zatwierdzone przez starostę.

W terminie 3 dni od dnia zajęcia nieruchomości, podmiot który zajął nieruchomość, składa wniosek o wydanie decyzji potwierdzającej zaistnienie przesłanek zajęcia nieruchomości, który powinien zawierać:

  • dane Wnioskodawcy (podmiotu), który wskutek zapobieżenia powstaniu znacznej szkody zajął nieruchomość,
  • oznaczenie nieruchomości: obręb (położenie), numer działki, powierzchnia, numer księgi wieczystej,
  • właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego oraz osób, którym przysługują inne prawa rzeczowe, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób – władającego nieruchomością zgodnie z wypisem z rejestru gruntów,
  • dokładną informację o awarii – poprzedzającej wystąpienie z wnioskiem, popartą dowodami np. dokumentami potwierdzającymi awarię, czy protokołem z wizji lokalnej.

W trakcie postępowania może zaistnieć konieczność przedłożenia dodatkowej dokumentacji.

Wniosek należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Przemyślu – pok. 60 na I piętrze.

Termin załatwienia:

  • W przypadku postępowania prowadzonego na wniosek, Starosta wykonujący zadanie
    z zakresu administracji rządowej wydaje decyzję o zezwoleniu na czasowe zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia zajęcia nieruchomości – w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Decyzji tej, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
  • W przypadku, gdy wniosek został złożony w terminie 3 dni od dnia zajęcia nieruchomości, Starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje decyzję potwierdzającą zaistnienie przesłanek zajęcia nieruchomości – w terminie nie później niż po upływie 6 miesięcy licząc od dnia zajęcia nieruchomości.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji administracyjnej służy stronom wniesienie odwołania do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Starosty Przemyskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Partnerzy

dps-huwniki
lo_dubiecko
odswiezamy_nasze_miasta
osrodek
pckin_zamek
pcpr_banner
poki_banner
poradnia
zielona_linia
zs_nienadowa
banner_psnz
logo_llp
Mapa powiatu

Kontakt

Kontakt

Adres: Plac Dominikański 3, Przemyśl
Telefon: 166 785 054
E-mail: starostwo@powiat.przemysl.pl
Adresy skrytki ePUAP:
ovn0u41j5j/skrytka
ovn0u41j5j/SkrytkaESP

Godziny pracy

Poniedziałek 7.30 - 15.30
Wtorek 7.30 - 15.30
Środa 7.30 - 15.30
Czwartek 7.30 - 15.30
Piątek 7.30 - 15.30