11. Zezwolenie na czasowe zajęcie nieruchomości (w trybie nagłym)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1145)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U.
z 2024 poz. 572)
Wymagane dokumenty:
Pisemny wniosek o udzielenie w drodze decyzji, zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia zajęcia nieruchomości, zawierający:
- dane Wnioskodawcy (podmiotu), występującego o czasowe zajęcie nieruchomości,
- oznaczenie nieruchomości: obręb (położenie), numer działki, powierzchnia, numer księgi wieczystej,
- dane dotyczące właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego oraz osób, którym przysługują inne prawa rzeczowe, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób – władającego nieruchomością zgodnie z wypisem z rejestru gruntów,
- przyczyny jakie leżą u podstaw wniosku złożonego w tym trybie – dokładna informacja
o zaistnieniu takiego stanu, który nakazuje natychmiastowe działanie, w celu niedopuszczenia do powstania szkody.
W przypadku, gdy nagła potrzeba zapobieżenia okolicznościom, uniemożliwia złożenie wniosku
o wydanie decyzji na czasowe zajęcie nieruchomości, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości ma obowiązek udostępnienia jej w celu zapobieżenia tym okolicznościom. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej. Takie wejście
w teren musi zostać zatwierdzone przez starostę.
W terminie 3 dni od dnia zajęcia nieruchomości, podmiot który zajął nieruchomość, składa wniosek o wydanie decyzji potwierdzającej zaistnienie przesłanek zajęcia nieruchomości, który powinien zawierać:
- dane Wnioskodawcy (podmiotu), który wskutek zapobieżenia powstaniu znacznej szkody zajął nieruchomość,
- oznaczenie nieruchomości: obręb (położenie), numer działki, powierzchnia, numer księgi wieczystej,
- właściciela nieruchomości lub użytkownika wieczystego oraz osób, którym przysługują inne prawa rzeczowe, a w razie braku danych umożliwiających określenie tych osób – władającego nieruchomością zgodnie z wypisem z rejestru gruntów,
- dokładną informację o awarii – poprzedzającej wystąpienie z wnioskiem, popartą dowodami np. dokumentami potwierdzającymi awarię, czy protokołem z wizji lokalnej.
W trakcie postępowania może zaistnieć konieczność przedłożenia dodatkowej dokumentacji.
Wniosek należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Przemyślu – pok. 60 na I piętrze.
Termin załatwienia:
- W przypadku postępowania prowadzonego na wniosek, Starosta wykonujący zadanie
z zakresu administracji rządowej wydaje decyzję o zezwoleniu na czasowe zajęcie nieruchomości na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia zajęcia nieruchomości – w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Decyzji tej, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności. - W przypadku, gdy wniosek został złożony w terminie 3 dni od dnia zajęcia nieruchomości, Starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje decyzję potwierdzającą zaistnienie przesłanek zajęcia nieruchomości – w terminie nie później niż po upływie 6 miesięcy licząc od dnia zajęcia nieruchomości.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji administracyjnej służy stronom wniesienie odwołania do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Starosty Przemyskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.